mandag 13. januar 2020

Bokanbefaling og noen ord fra Ole Magnus

Har du vært innom skolebiblioteket på denne sida av jul, har du kanskje sett meg sittende i skranken. Den litt yngre mannen (selv om jeg har fått beskjed av enkelte elever om at jeg er eldgammel), ofte med nesa nedi en bok.

Jeg heter Ole Magnus, og jeg studerer bibliotek- og informasjonsvitenskap på andre året ved OsloMet. I studieløpet vårt har vi to praksisperioder. Den første hadde jeg ved Deichman sitt hovedbibliotek på Hammersborg. Jeg hadde en fin periode der, men når jeg nå skulle ha min andre praksis, ønsket jeg å prøve noe annet. Jeg ville jobbe med ungdom og unge voksne.

Jeg hadde hørt mye om F21. Jeg er fra området, men er ikke ung nok til å ha gått her. Min yngre bror gikk på skolen, og har skrytt fælt av det unike miljøet. Særlig klassespennet 8-13 gjorde at jeg satte dette skolebiblioteket øverst på ønskelista vi sendte inn til praksiskontoret vårt.

Svovelpikene ville gjerne ha en praktikant, og jeg fikk dermed denne kjempemuligheten til å se hvordan et moderne skolebibliotek fungerer fra innsiden. Jeg er nå omtrent halvveis i praksisen, og har storkost meg hele veien. De siste par ukene skal jeg bruke på en feltstudie der jeg skal finne ut av hvordan brukerne beveger seg rundt i biblioteksrommet. Dere må derfor ha meg unnskyldt om jeg virker i overkant nysgjerrig på hva dere driver med når dere er her.

Jeg er selv en ivrig leser, og er ganske altetende. Jeg lever meg gjerne inn i gode skjønnlitterære historier, men jeg kan også nerde i timevis over historie, biografier eller andre faktabøker. Kom gjerne innom for litt småprat eller et lesetips!

Min bokanbefaling i dag er ikke én bok, men en serie på fem bøker: Conn Igguldens Keiseren. I denne serien følger vi Julius Cæsar fra sine barneår utenfor Roma, gjennom hans karriere i de romerske legionene; til han blir keiser, erobrer store områder rundt Middelhavet, og til slutt hans fall og ettervirkningene av det.

Bøkene havner under det vi kaller historiske romaner. Iggulden har brukt mye tid på å samle og studere alt av materiale om Cæsar og Romerriket, slik at historien blir mest mulig korrekt. Han har likevel tatt seg såkalte kunstneriske friheter, altså at han dramatiserer historiene litt. Dette er for at bøkene skal kunne leses som solide fortellinger, og ikke som en tørr historiebok. Teksten flyter omtrent på samme måte som de skikkelige gode fantasyseriene. Dialogen er selvsagt oppdiktet, og når vi leser om Cæsars tanker og følelser fra hans eget perspektiv, vil dette være noe forfatteren har tenkt seg til, og ikke kan vite sikkert. Bøkene har likevel lagt seg tett opptil de faktiske hendelsene, så her kan du lære mye samtidig som du blir underholdt. Bare husk å dobbeltsjekke opp mot andre kilder før historieprøven!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

2021 - pause på bloggen

 Godt nyttår! 2021 er året jeg pauser bloggen inntil videre. Tiden strekker ikke helt til, til å få oppdatert og skrevet så mye som jeg ønsk...