tirsdag 17. desember 2019

Deichmanske 21. november


21. november holdt jeg et innlegg for lærere om litteratur i skolen. Her snakket jeg om hvordan Trine-Lise og jeg jobber med å spre leseglede på Fyrstikkalleen skole, og hvordan jeg jobber med klassen min med litteratur.

For å få nyheter og bokanbefalinger ut til elever og ansatte på F21 har vi:

  • Instagramkontoen: Svovelpikene
  • Blogg: Svovelpikene og Livet på F21skolebibliotek
  • #F21leser på skolens infoskjermer
  • Biblioteksopplæring og bruk av websøk
  • Bokprat
  • Litteraturuka - siste uke i oktober
  • Utstilling i forhold til temaer elevene jobber med på skolen og hva som skjer i verden 


Leselyst - hvordan motivere elevene til å lese?

  • Eksponer elevene for mye god, ny og forskjellig litteratur
  • Elevene må ha tilgang til ny litteratur i et skolebibliotek eller nærbibliotek med kompetente bibliotekarer og fagfolk
  • Ha et godt samarbeid mellom lærere og bibliotekarer
  • Ha litteratur for alle alderstrinn og nivåer. Blant annet en egen hylle for Kort og godt
Bokanbefalinger med:
  • #F21leser - gir eleven leseforbilder
  • #Denboka av Foreningen les! Aktuelle og kjente personer anbefaler sin største leseopplevelse
  • Høytlesing i klasserommet og i skolebiblioteket
  • Lag boktrailere med elevene - Ubok har egne kurs på Youtube du kan bruke som inspirasjon
  • Lag en bokanbefaling med Padlet, Sway eller podkast for medelevene dine
Litteraturen i klasserommet:
  • Høytlesing
  • Sette litteraturen i en kontekst
  • Lese forskjellige tekster om et tema
  • Vise aktualitet for andre fag enn norskfaget
  • Bruke Youtube, visualisere, dramatisere, lage tidslinjer og tablåer i fellesskap
  • Se på tema, hovedkarakterer i fellesskap, skjer det en utvikling?
  • Er temaet aktuelt for elevene nå i dag?
  • Fagsamtaler i grupper

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

2021 - pause på bloggen

 Godt nyttår! 2021 er året jeg pauser bloggen inntil videre. Tiden strekker ikke helt til, til å få oppdatert og skrevet så mye som jeg ønsk...