onsdag 26. juni 2019

Sommer, leselyst og ferie!


 Snart sommerferie etter en som vanlig ganske så hektisk siste innspurt med innlevering og bestilling av skolebøker. Skoleåret 2018/2019 har vært morsomt, utfordrende og givende. Til høsten skal jeg ha en klasse i norsk på VG1 ST etter å ha brukt det siste halvannet året på PPU (praktisk pedagogisk utdanning), så Trine-Lise kommer til å ta over noen av oppgavene jeg har hatt her i skolebiblioteket.

Men først sommerferie, og da har jeg noen lesetips av bøker lest nå i vår:

Tegneseriene Wolf, Bow & Arrow og Heartstopper er nye fine tegneserier som handler om unge mennesker. Wolf av Rachael Ball handler om å miste faren sin, sorg, flytte og familie. En veldig fin og følsom historie blir som jeg likte veldig godt. Bow & arrow av Ida Larmo er en biografisk tegneserie om å være ung bryte opp hjemmefra og flytte til London for å følge drømmene sine. En skilsmisse mellom foreldrene kaster skygger inn i hovedpersonens nye liv, men vi følger hovedpersonens møte med ny kultur, skole, nye venner og valg av retning i livet. Heartstopper av Alice Oseman handler så klart om kjærlighet. Om å gå på videregående, være homofil og bli forelska i stjerna på rugbylaget.

Hvem drepte faren min av Edouard Louis beskriver samfunnsforholdene for de fattige og arbeiderklassen i Frankrike, Om muser og menn av Marta Breen er en lærerik bok om kvinnens kunstneriske arbeidsvilkår ved siden av store kjente menn opp gjennom tidene. Ut av skyggene er en viktig bok om de kvinnelige innvandrerne i Norge. Hva møtte dem og hvordan greide de seg i et helt nytt samfunn. 


Bøker om kulturmøte, oppvekst, rasisme og tilhørighet. Små bøker med et viktig innhold som kanskje gir deg et innblikk i å stå i to kulturer.

Morsomme bøker om girlpower. Om å gjøre opprør mot normer og samfunnet, være forelsket og ta valg.

Både De av Helle Helle og Heftige bånd av Vivian Gornick tar opp mor datter forhold. I De er vi i Danmark hvor moren blir alvorlig syk og datteren må ta vare på seg og deres relasjon. Heftige bånd foregår i Bronx på 80 tallet. Dette er Gornick sine memoarer om barndommens gater og mennesker. Lengter knuser slår av Bård Torgersen er en oppvekst roman fra Rykinn i Bærum. Om Einar som nekter å la seg sette i bås av andre mennesker. Om vennskapet med Daniel og rusen. Martin Svedman Når jeg drikker omhandler forelskelsen til alkohol og rusen i diktform. Mye blir fortalt med få ord.  

Krim til rolige dager for å få opp pulsen. I både Nullpunkt og Falken er handlingen lagt til Oslo. I 1793 er vi i Sødermalm i Sverige i 1793 og et lik blir skyldt i land. Den døde har store skader på kroppen og Cecil Winge vil finne morderen. Ofrenes offer har også handlingen lagt til Sverige, men i nåtiden. Alle bøkene har driv og spenning i fortellingen og anbefales. Kriminelt godt!

Nye ungdomsbøker jeg gleder meg til å lese i løpet av sommer og høsten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

2021 - pause på bloggen

 Godt nyttår! 2021 er året jeg pauser bloggen inntil videre. Tiden strekker ikke helt til, til å få oppdatert og skrevet så mye som jeg ønsk...