onsdag 23. januar 2013

Åpent

Kari har pakket sin koffert og reist til Berlin for å skrive sin andre bok. Jeg savner henne allerede her i biblioteket på F21 og det samme gjør elevene. Så nå er det bare å vente i spenning på Kari sin neste bok.

Den 16. 01. 2013 fikk noen av elevene våre ett stort oppslag i Aftenposten kulturdel, de ble intervjuet om å lese serielitteratur, Ungdom å serielitteratur. Journalisten var overrasket over alt elevene hadde lest og deres klare meninger om litteraturen. Jeg var ikke så overrasket for her på F21 skolebibliotek blir det det lest både serielitteratur, noveller, krim og sakprosa av elevene.
Noe av serielitteraturen som er mye utlånt her på F21 skolebibliotek er Rick Riordan sin serie om Lyntyven. Serien handler om en ung gutt, Percy Jackson, som har problemer på skolen og er i ferd med å bli kastet ut derfra. Etterhvert viser det seg at det det ikke bare er skolen som er et problem for percy, men at monstrene og gudene fra den greske mytologien bor sammen med menneskene her på jorden. Det viser seg at Percys pappa er en av dem, og Percy greier å erte på seg gudene. Når et av Zevs våpen blir stjålet tror de at det Percy som har tatt det. Percy får ti dager på seg til å finne det og levere det tilbake.
Når jeg først nevner noe av den fantastiske litteraturen som vi har her på biblioteket, må jeg minne om Engelfors Troilogien, der to av de tre bøkene er kommet ut. Handlingen foregår i en liten småby i Sverige, der en ungdom dør og andre finner ut at de har unaturlige evner som kan kontrollere de forskjellige elementene. Ungdom som vanligvis ikke vil ha noe med hverandre å gjøre må samarbeide for å bekjempe det onde som er kommet til byen. Det er intriger, kjærlighet, vennskap og magi i disse bøkene. Jeg gleder meg til siste boken kommer.
I serielitteraturen så finner vi også Kjetil Johnsen sin serie 4 venninner. Dette er ikke fantastisk litteratur, men heller en krimserie om en liten plass, med fire venninner og deres hverdag og familier. Der den ene av venninnene helt i starten blir funnet myrdet. Kjetil Johnsen har også skrevet serien Den 4. parallell som er en thriller/ sci-fi, serie.
Nevnte serier leses både av gutter og jenter og da har jeg jo ikke nevnt Dødslekene som ennå er veldig populær her både på engelsk og norsk.

I dag blir det også litt spenning nede i gymsalen her på F21, da går finalen for F21 ligaen som jeg har nevnt i et tidligere blogginnlegg. Bronsefinalen går i storefri, mens selve finalen starter kl.14.00. F21- ligaen er et elevstyrt arrangement. Der elevene må jobbe med å finne både sponsorer, planlegge med lærerene og føre budsjett. Mye jobb for dem, men samtidig morsomt og lærerikt. Så er du en elev som er på utkikk etter en god skole med godt miljø, der elevene får være med å utforme hverdagen sin er F21 skolen for deg.
Jeg er veldig spent på hvilke elever som ønsker å gå på F21 til høsten. Er du nysgjerrig på hvordan det er her, så er det besøksdag i morgen torsdag 24. januar, fra kl.14.00 til kl.19.00. Velkommen!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

2021 - pause på bloggen

 Godt nyttår! 2021 er året jeg pauser bloggen inntil videre. Tiden strekker ikke helt til, til å få oppdatert og skrevet så mye som jeg ønsk...